TEIPPAA KIPU POIS!

Kirkkaanväriset kinesioteipit ovat monille tuttu huippu-urheilijoiden kisavarustuksesta. Nämä värikkäät teipit ovat toimiva apu myös tavallisten ihmisten arkisiin vaivoihin.

Kinesioteippauksen on kehittänyt 70-luvulla japanilainen kiropraktikko Kenzo Kase. Kase huomasi ihon liikuttamisen olevan yhteydessä nivelen liikelaajuuteen ja kipuun. Uuden hoitomuodon tunnettavuus lisääntyi erityisesti Soulin olympialaisten myötä. Menetelmä levisi 90-luvun loppupuolella Eurooppaan.

Tekniikka eroaa monille tutummasta urheiluteippauksesta sekä teipin osalta että tavoitteiltaan. Jäykällä urheiluteipillä pyritään yleensä tukemaan ja rajoittamaan liikettä, kun taas joustava ja ihonkaltainen kinesioteippi mahdollistaa täyden liikeradan. Teippi ohjaa lihaksen ja nivelen luonnollista toimintaa.

Fysioterapeutit soveltavat erilaisia teippaustekniikoita tuki- ja liikuntaelimistön hoidossa.

– Käyttömahdollisuuksia ja teippaustekniikoita on monenlaisia: kivun lievittäminen, nivelten liikkuvuuden lisääminen, lihasten aktivoiminen tai rentouttaminen... Teippausta voidaan käyttää lähes missä tahansa kehon osassa. Yleisimpiä ovat selkä, kyynärpäät, ranteet, nilkat, polvet ja kaulan lihakset, luettelee Tullinkulman Työterveyden työfysioterapeutti Minna Lahdenkauppi.

Tullinkulman Työterveydessä teippausta tekevät koulutetut työfysioterapeutit. Liikkeelle lähdetään siitä, missä potilaan kipu on ja mikä on kivun syy. Yksilöllisesti parasta teippaustekniikkaa haetaan kokeilemalla, sillä ihmiset kokevat teippauksen vaikutukset eri tavoin.

– Yleisin palaute on, että ihanaa, kun kipu helpottaa! Paine lähtee tai särky loppuu. Lymfateippaus vaikuttaa myös turvotuksiin. Kun kipu helpottaa, uskaltaa liikkua rennommin. Teippi on siksi hyvä apu esimerkiksi kuntoutukseen.

Kinesioteippejä myydään nykyään monissa paikoissa, kuten apteekeissa, urheiluliikkeissä ja marketeissa. Lahdenkauppi pitää kehitystä positiivisena, mutta muistuttaa että onnistuneen lopputuloksen takaamiseksi anatomian ja biomekaniikan tuntemus on hyväksi. Väärin asetettu teippi ei auta, joskaan se ei yleensä aiheuta lisäongelmiakaan.

Myös Tullinkulmasta saa ostettua kinesioteippiä mukaan. Työfysioterapeutin avulla asiakas saa teipin lisäksi ammattilaisen näkemyksen hänelle sopivimmasta teippaustekniikasta.

– Teippausta kannattaa ehdottomasti kokeilla, sillä haittaakaan siitä ei ole. Fyysistä työtä tekevältä voidaan teipata erityisesti työssä rasittuvia alueita. Toimistotyöläisten ongelmia ovat usein yläselän alue sekä hiirenkäytöstä kipeytyvä kyynärpää. Jos esimerkiksi istuu usein hartiat korvissa, voidaan hartialihasten päälle asetetulla teipillä saada alue rentoutumaan ja ohjata oikeata asentoa.

Autuaaksi tekevä apu ei kinesioteippi ole, mikäli lihaskunto on muutoin huonossa hapessa.

– Teippausta voi verrata hierontaan: se voi helpottaa kipua, mutta ei tietenkään yksinään hoida sen syytä. Kannustamme asiakkaitamme tekemään työtä itsensä hoitamiseksi. Annamme ohjeet ja heitämme pallon asiakkaalle, mutta hän tekee itse päätöksen siitä, mitä pallolla tekee, Lahdenkauppi muistuttaa.

Kinesioteippaus on yksi lisäapu harjoitusohjeiden lisäksi, kun asiakas tulee hakemaan apua tuki- ja liikuntaelimistön vaivoihin. Teippirulla kulkee yleensä myös Tullinkulman Työterveyden työfysioterapeuttien mukana työpaikoilla.

Kiinnostuitko kinesioteippauksen kokeilemisesta? Kerro siitä työterveyslääkärille tai työterveyshoitajalle, niin he ohjaavat sinut työfysioterapeutille!