Tilaa työterveyspalvelut

Valosta vireyttä kevääseen

Kevät on jo – jos ei täällä – niin vähintäänkin nurkan takana. Joskus talven pimeyden jäljiltä tuntuu, että kevätväsymys hiipii elämään. Älä kuitenkaan anna sille periksi, vaan ota kaikki irti ihanasta kevään odotuksesta ja lisääntyvästä, voimaannuttavasta valosta!

Lisääntyvällä valolla on paljon positiivisia vaikutuksia, jotka voit valjastaa oman hyvinvointisi välineeksi. Tässä muutamia vinkkejä kevätväsymyksen poispyyhkimiseksi:

Kohti valoa
Valolla on välitön virkistävä vaikutus ja se kohentaa myös mielialaa. Valoisammassa ympäristössä oleskelu virkistää meitä heti joksikin aikaa. Aina kun mahdollista, pyri ulkoilemaan ja nauttimaan auringon koko ajan enemmän lämmittävistä säteistä, vaikkapa käymällä pienellä kävelylenkillä. Luonnon valohoidon lisäksi saat näin aimo annoksen raitista ilmaa ja liikunnan mukanaan tuomat kokonaisvaltaiset hyödyt hyvinvoinnille.

Lämpöä ja ystävyyttä
Kevät ja kasvava valon määrä lisäävät ihmisten sosiaalista aktiivisuutta. Tähän vaikuttaa muun muassa joskus tyytyväisyyshormoninakin tunnetun serotoniinin kevään aikana kasvava määrä aivoissa, jonka vaikutuksesta muun muassa empatian tunne kasvaa ja jopa rakastumisen tunne syntyy helpommin.
Kutsu siis perhe ja ystävät koolle ja nauti yhteisistä hetkistä, naura, ilahdu ja anna kevään näyttää parhaat puolensa hyvässä seurassa.

Hetki omaa aikaa
Kun valoa on enemmän ja päivä pitenee, alkaa ihminen käymään paremmin samassa rytmissä 24 tuntisen vuorokauden kanssa. Usein myös unirytmi paranee kevään myötä. Moni ihminen selviääkin keväällä ja kesän tullen lyhyemmillä yöunilla kuin talven pimeinä kuukausina. Käytä vuorokauteen saamasi lisäminuutit oman hyvän mielen kasvattamiseen. Nauti kuppi kahvia aamulla rauhassa kevätauringon paisteessa terassilla, kävele pidempää reittiä töihin tai vaikka meditoi. Ota itsellesi hetki kevätauringon tarjoamaa omaa aikaa.

Pitenevän valoisan ajan aikaansaama toimintatarmon lisääntyminen kannattaa kanavoida itseä houkuttelevalla tavalla sekä palvelemaan omaa hyvinvointia ja jaksamista. Siksi kannustammekin sinua ottamaan vastaan kevään myötä lisääntyvän valon tuomat myönteiset vaikutukset ja innostumaan auringosta!

Aurinkoista kevättä toivottaen,
Tullinkulman Työterveys

Maaliskuun blogin asiantuntijana toimi johtava työterveyspsykologimme Harri Lauren. Harri on vahva työelämäpalveluiden ammattilainen, koulutukseltaan psykologian maisteri ja työskennellyt Tullinkulman Työterveydessä vuodesta 2008 lähtien.